Vlastním dieselovou PF-ku již řadu let a je to neocenitelný pomocník. Každý kdo má zkušenosti s motorem 1 D80 ale asi ví, jak obtížné jsou studené starty při teplotách pod 5 stupňů nebo když mrzne a většinou se vám to podaří až tak na třetí pokus popruhem. Typickým příkladem je současné počasí kolem +5 stupňů, kdy jsem vozil dřevo, a než jsem narovnal fůru, motor vychladl a už jsem musel nalévat olej nad píst, abych zvětšil kompresi a nastartoval. Tak jsem chvíli přemýšlel a napadl mě šetrnější a elegantnější způsob - jednoduché elektrické žhavení a hned jsem se do něj pustil. A jelikož jsem fanda do těchto starých strojů a traktorů, chci se o svůj nápad podělit s ostatními.
Jako zdroj jsem použil 12-voltový akumulátor z aku vrtačky včetně nabíjecího stojánku, abych neměl problémy s připojením kontaktů. Skoro každý má asi doma aku vrtačku, tak odpadá problém kupovat např. motocyklový akumulátor a složitě ho nabíjet v nabíječce. Do nabíjecího stojánku jsem zabudoval vypínač žhavení s kontrolkou a vybavil jsem ho silnějšími kabely aby se neroztekly a silným magnetem, aby se dal kdykoliv oddělat a zapojit do sítě. Pro žhavení jsem použil moderní hrotovou žhavící svíčku, kterou jsou vybaveny současné diesely v os. automobilech. Má tu výhodu, že má malý průměr, takže při použití redukce akorát vleze do hlavy a je dostatečně dlouhá, protože otvor v hlavě pro držák je poměrně utopený. Venku jsem si vyzkoušel dobu žhavení s vyšroubovanou svíčkou a vychází to cca na 10 vteřin plus minus. Ta svíčka by měla vydržet žhavit i delší dobu, ale je to zbytečné, když po 10 vteřinách je hrot krásně do červena. Pokud má někdo aku 14,4 V, i ten se dá použít, ale doba žhavení se zkracuje na cca 7 vteřin. Ta svíčka má okamžitý příkon cca 150 W , což by po poradě s elektrikářem nemělo aku škodit vzhedem k větším proudům. Pokud je aku plně nabitá, tak to odhaduju na 20 úspěšných startů. Já jsem ji zkoušel na 10 startů a když jsem ji potom dal do vrtačky tak pořád ještě pěkně točila. Ale hlavně ten výsledek - zkouška proběhla při -3 stupních a motor naskočil okamžitě a bez detonací jako při požití oleje na zvýšení komprese. Takže velká spokojenost.
Celý zlepšovák přikládám zdokumentovaný a pokud bude někdo potřebovat, rád poradím. S pozdravem PF-man Martin Babák.
Doplnění od pana Pázlera - použít lze i "UPS Riello Akumulátor" 12V, 7,2 Ah.