Motorobot PF-62 je jednonápravový
traktor, pojízdný na dvou kolech, který ve spojení s vhodným nářadím vykonává
nejrůznější práce v zahradnictví, zelinářství, ve školkách, sadech, parcích a v
zemědělských závodech. Vyžaduje k obsluze jediného pracovníka. Při pohybu se
motorobot řídí pomocí řidítek (klečí).
Motorobotu je možno použít
pro dopravu, orbu, kultivaci, frézování půdy, vrtání jam, sečení trávy,
zametání, řezání dřeva, pro pohon drobných strojů a jiné práce.
Popis stroje:
Technické údaje
délka |
2400 mm |
šířka |
780 mm |
výška |
1110 mm |
váha stroje na diskových
kolech |
350 kg |
disková kola: pneumatiky |
6,00 x 16'' |
rozchod kol |
620 mm |
tažná síla (podle povahy
terénu) |
150 - 300 kg |
pojezdová rychlost při otáčkách
motoru 2300 ot/min. a obvodu kol 2280 mm 1. převodový stupeň |
3,2 km/h |
2. převodový stupeň |
4,2 km/h |
3. převodový stupeň |
9,2 km/h |
zpáteční převodový
stupeň |
3,2 km/h |
Motor,
výrobek n. p. Motor, České
Budějovice (závod Vodňany), je dvoutaktní jednoválec, chlazený vzduchem, se
setrvačníkovým magnetovým zapalováním, čističem vzduchu a tlumičem výfuku.
Tlumič výfuku je snadno rozebíratelný. Motor se maže olejem přimíchaným do
benzínu.
Technické údaje k motoru
označení |
BD-1-S-72A |
vrtání - průměr |
72 mm |
zdvih |
78 mm |
obsah |
317 ccm |
jmenovité otáčky |
2300 ot/min. |
jmenovitý výkon |
5 k, tj. 3,73 kW |
spotřeba paliva |
55 g/k/h+10 % (nevím, co
to je) |
spotřeba oleje |
0,1 l/h |
Převodová skříň
má tři rychlosti dopředu a
jednu zpáteční. Ozubená kola převodové skříně jsou kalena a cementována a jsou
v olejové lázni. Pro pohon nářadí motorobotu slouží předlohový a hnací hřídel.
Na konci předlohového hřídele (spodní hřídel) a hnacího hřídele (horní hřídel)
jsou zubové spojky pro připojení jednotlivých druhů nářadí. Není-li spojka
předlohového hřídele v činnosti je zakryta přírubou závěsné vidlice se čtyřmi
šrouby, a konec hnacího hřídele je zakryt vypouklým víčkem se třemi šrouby.
Diferenciál
umožňuje ovládání stroje v
zatáčkách, jeho uzávěrka zamezuje prokluzu kol v nerovném terénu. Diferenciál
se zapíná nebo vypíná uzávěrkou diferenciálu, umístěnou na klečích.
6,00 x 16'' jsou opatřena nízkotlakými pneumatikami s
protektorem pro zemědělské traktory. Kola mají rozchod 620 mm. Stroj pracuje
dobře i v písčitém nebo měkkém terénu, neboť kola motorobotu jsou dostatečně
široká, a proto neprokluzují (nemohu potvrdit - kola často při naloženém vleku
prokluzují). Litinové náboje kol jsou upraveny jako bubny pro čelisťové brzdy.
Zvyšují adhezní váhu, a tím i tažnou sílu stroje.
Řízení.
Motorobot se řídí klečemi,
které jsou podle povahy práce bočně i výškově stavitelné. Na jejich pravé
rukojeti je umístěna plynová páčka, na levé páka spojky. Páky pro řazení
rychlostí jsou dvě, a jsou umístěny před kloubem klečí, kde je též dopředu
skloněná páčka pro obsluhu diferenciálu. Nádrž na palivo o obsahu 10 litrů a
skříňka na nářadí jsou upevněny nad motorem a chrání jej shora. Vpředu je motor
chráněn maskou.