Notice: Undefined index: HTTP_REFERER in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/index.php on line 139

Notice: Undefined index: HTTP_REFERER in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/index.php on line 140

Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/db_layer.php on line 31

Notice: Undefined index: user_id in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/index.php on line 259
Index fóra
Motorobot PF 62 - diskusní fórum

Index fóra


Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/db_layer.php on line 31

Odesláno: 03.12.2008 [22:46]

Zapalování u motoru motorobotu PF ? 62 při použití jiného elektrického zdroje (akumulátoru)
Při ?neobnovitelné? mechanické poruše magnetoelektrického zapalování použitého u tohoto stroje (slabé magnetické pole, mechanická porucha vinutí cívek apod.) lze s úspěchem provozovat stroj za použití jiného elektrického zdroje (akumulátoru). Je potom už na každém jedinci, zda bude akumulátor dobíjen jen přes nabíječku, nebo za použití dynama (alternátoru) s pohonem od motoru PFky (nutné doplnění tohoto zařízení). Chci jen podotknout, že při použití běžného akumulátoru pro osobní vůz (kapacita 30-40 Ah) jen k provozu zapalování tento vydrží na jedno nabití na dosti dlouhou dobu provozu, aniž by se musel dobíjet.
Mechanicky je třeba po sejmutí tělesa chladící turbínky z kuželovitého hřídele na přední části motoru odstranit trámeček (jádro) s cívkami. Při tomto nepoškodit destičku zapalování na níž zůstanou oba kontakty přerušovače s kondensátorem.
Před dalším postupem je nutno vybavit mimo elektrického zdroje (akumulátoru) zapalovací obvod externí vysokonapěťovou cívkou, která musí být stavěna na shodné napětí jaké má použitá baterie (6V nebo 12V). Na mechanické podobě a velikosti cívky celkem nezáleží, protože se montuje třeba na rám stroje nebo přímo zvenku na skříň motoru. Její obal musí být ale vodivě spojen s ?kostrou ¨motoru, protože tvoří druhý vývod (pól) jejího sekundárního elektrického obvodu.
Na destičku zapalování pod rotor turbínky potom přivedeme vodičem (autokabel) z akumulátoru, nejlépe přes vypínač nebo spínací skříňku (slouží k zastavení běhu motoru) a kontakt indukční cívky č.15 (dále prochází proud jejím primárním vinutím) a z jejího kontaktu č. 1 vedeme dál stejným vodičem otvorem v karteru motoru na pohyblivý kontakt této destičky. V případě použití el. zdroje pouze jenom akumulátoru (bez použití jeho dobíjení dynamem či alternátorem), je jedno který vývod akumulátoru spojíme s kostrou stroje, jinak se musí dodržet sjednocení připojení (většinou je ? póĺ baterie uzemněn (spojen s kostrou) a + pól je využit jako ?živý?).
Další postup seřízení a nastavení zapalování se nijak neliší od dříve popsaného u ?magneta?, včetně postupu a seřizovacích hodnot, pouze k seřízení předzápalu (prvotní minimální rozpojení kontaktů přerušovače) lze místo měrky použít autozkošečky nebo žárovky. Tato se jedním koncem přivede na vodič k pohyblivému kontaktu (kladívko) a druhým koncem se uzemní přiložením na kostru. Potom se nastaví pevný kontakt při poloze pístu v HÚ pomocí měrky na hodnotu mezery 0,4mm a motorem pootočíme proti směru jeho chodu o 4-5mm. Přivedeme do el. obvodu proud a pohybem celé destičky zapalování v jejích podélných otvorech (mírným otáčením) nastavíme nadzvednutí ?kladívka? vačkou tak, aby se v tomto bodě žárovka právě rozsvítila při otáčení hřídelí motoru v jeho pracovním směru, nebo naopak zhasla po nepatrném překročení tohoto bodu při otáčení klikou proti směru jeho točení při provozu. Po kontrole správnosti nastavení dotáhneme aretační šroubky jednotlivých prvků a na kužel klikové hřídele nasadíme drážkou na klínek kotouč turbíny a zajistíme zataženou středovou matku proti samovolnému povolení.
Ze středu indukční cívky přivedeme proud přes botku vysokonapěťovým kabelem na středovou elektrodu zapalovací svíčky.
Pozor, dlouhodobým zapnutím vypínače elektrického obvodu při stojícím motoru se vybíjí akumulátor a hrozí poškození vinutí indukční cívky (přes právě spojené kontakty přerušovače je spojen (zkratován) elektrický okruh). Hradecký

Reakce na tento příspěvek

Počet témat: 46 • Počet příspěvků: 168 • Počet registrovaných uživatelů: