Notice: Undefined index: HTTP_REFERER in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/index.php on line 139

Notice: Undefined index: HTTP_REFERER in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/index.php on line 140

Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/db_layer.php on line 31

Notice: Undefined index: user_id in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/index.php on line 259
Index fóra
Motorobot PF 62 - diskusní fórum

Index fóra


Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/db_layer.php on line 31

Odesláno: 30.11.2008 [16:39]

Takto to popsal p.Solny ve starším příspěvku: VÝMĚNA LAMELY SPOJKY A JEJÍ SEŘÍZENÍ. Předesílám,že vše bude popsáno ve všeobecné rovině,používám zařízení v jiné úpravě a setavení.Veškeré míry chápejte jako informativní.Protože třecí spojka, jakou používate i vy nepoznala za mé působnosti v tomto oboru zásadních změn (NA AUTOMATIKU NEJEZDITE NIKDO),jsem přesvědčen, že to mé ,,vyprávění ,, některým pomůže z nouze.Protože i když by htěl být konkrétnější - to nejde. Každý máte stroj v nějaké úrovni opotřebení,popřípadě po nějaké vlastní úpravě-tudíž každý máte jiné podmínky a seřízení je na to háklivé. Ale pokud pochopíte princip, určitě si poradíte sami.O to se hlavně snažte a máte vyhráno.Spojka je hlavním spojovacím článkem mezi motorem a převodovým ústrojím.Kotouč spojky (lamela)je na průběžné hřídeli(předloze)sevřený mezi setrvačník motoru a přítlačný kotouč spojky ,je unášený setrvačníkem a přenáší kroutící moment motoru přes převodovku na pojezdová kola.Sevření se udržuje v záběru tlakem z přítlačného kotouče vyvozeným tlačnými pružinami. Tlak pružin, tím tlak přítlačného kotouče se omezuje vypinacími páčkami na štítě spojky,které tlakem přes axiální ložisko (kovové-kuličkové,nebo grafitové)ovládané mech.zaříz.(bovdenem a pák, zař.)tak, že se posouvá ve směru jízdy a odtáhne přítlačný kotouč od lamely a sevření lamely se uvolní. Sevření lamely - tlak pružin je velký, aby byl přenesen kroutící moment na kola. Dojde-li k únavě tlačných pružin,nebo značnému opotřebení lamely a třecích kotoučů, lamela ztrácí sílu v sevření a spojka začne prokluzovat. Lamela, pokud už je z dosahu možného seřízení, což bývá při tlouščce asi 7mm - musí se výměnit a to: za novou,nebo se nýtuje nové obložení.Opravu nutno provádět odděleně motoru od převodovky. VAROVÁNÍ!!!VZHLEDEM K TOMU. ŽE CELÝ KOMPLET SPOJKY JE VYVÁŽENÝ, JE NUTNÉ OZNAČIT POLOHU DEMONTOVATELNÝCH DÍLŮ, ABY PŘI ZPĚTNÉ MONTÁŽI PŘIŠLY DÍLY DO PŮVODNÍ POLOHY!!!-hlavně setrvačník s přítlačným kotoučem.Zvýšenou pozornost věnujte sundání starého obložení pro následné nýtování,aby nedošlo k poškození kovové části lamely. Pro nýtování použít JEN DUTÉ-HLINÍKOVÉ, DOSTATEČNĚ ZAPUSTIT HLAVY,aby se dosáhlo max. životnosti!! Lamela se nejvíce zničí-zdeformuje při nýtování. Proto pozor-jinak se lamela musí soustružit a připravíte se o roky provozování.Při výměně lamely za originál-není problém.Ten nastává až při domácím nýtování.TAKOVOU LAMELU NUTNO PŘEMĚŘIT NA SOUSTRUHU, ABY VYHOVĚLA TĚMTO PARAMETRŮM:max. přípust. čelní házení na max. průměru je 0,5 mm, max.ůchylka rovnoběžnosti ploch na max. průměru je 0,07 mm.Po kompletaci se musí provést pečlivé seřízení vypínacích páček spojky, které musí být za každou cenu ve stelné rovině - v max. toleranci 0,1 mm.Vzdálenost se měří u všech páček stejným způsobem hloubkoměrem a to od drážkované hlavy kotouče spojky po ustavení na hotovo už v setrvačníku, pokud nevlastníte k tomu určený přípravek,kterým přímo odměříte všechny páčky v jedné rovině najednou a zároveň ustavíte lamelu do ideálního středu v setrvačníku,což velmi oceníte při pozdějším nasazování motoru na převodovku.Vypínací páčky spojky se seřízují maticemi,které po seřízení zajistíte.Bohužel pracují jen v omezeném zdvihu, což záleží na síle nové lamely a opotřebení třecích kotoučů (bývá max.34 mm ???).Nový třecí kotouč mívá sílu 8,5 mm.Páčky se seřízuji na nejbližší vzdálenost,což bývá s ohledem na výše uvedené míry asi 10 až 18 mm??? ZÁLEŽÍ NA TL.LAMELY A OPOTŘEBENÍ TŘECÍCH KOTOUČŮ-není závazné- viz úvod!!! Seřizujte tak, aby ještě bylo možno seřizovací matice na tažných šroubech zajistit příslušnými maticemi.Doporučuji ještě je zakápnout barvou Po utážení všech šroubů je motor připraven k nahození za předpokladu..!!!! POZOR!!Proměřte, zda při nahození motoru bude zaručena vůle mezi vyp. páčkami spojky a ložiskem ve vých. poloze vůle. MUSÍ BÝT 4 až 5 mm, v opačném případě proveďte nové seřízení.Nová lamela bude při záběhu sedat,bude se ztenčovat,což se projeví přibližováním vyp. páček k ložisku a tato vůle se bude časem zmenšovat až úplně zmizí.Čím větší vůle bude na počátku, tím delší bude časový úsek k novému seřízení spojky. JESTLI TUTO DOBU PROŠVIHNETE A BUDETE JEZDIT BEZ VŮLE, ZNIČÍTE TÍM LOŽISKO-zvláště grafitové,VYDŘETE PŘÍTL. KOTOUČE A ZNIČÍTE TÍM I LAMELU, PROTOŽE SPOJKA ZAČNE PROKLUZOVAT. Pokud jsou páčky dobře seřízené,- ve stejné rovině, uvolní se i stejnoměrně sevření lamely,která při běhu motoru při vypnuté spojce zůstává v klidové poloze a spojení mezi motorem a převodovkou se přeruší- což má být.Pokud nejsou páčky ve stejné rovině, nebo lamela hází(je zdeformovaná při nýtování) nedosáhne se stejnoměrného oddálení třecích kotoučů spojky v čelní rovině,lamela mlátí a drhne- může se poškodit.Následkem toho nedojde k dokonalému přerušení mezi motorem a převodovkou při vypnuté spojce (PŘEDLOHA JE V POHYBU, PROTOŽE LAMELA SE TRHAVĚ POOTÁČÍ- COŽ JE ŠPATNÉ!!! Špatně se řadí převodové stupně, jen za cenu poškození ozubení v převodovce.Tím je dána odpověď těm, kteří se ptají,proč se jim špatně řadí převody a proč se ozývají pazvuky. VÁŽENÍ-POČÍTATE ZUBY V PŘEVODOVCE. SEŘIĎTE SI SPOJKU!! Aby spojka mohla přenášet max. zatížení, nesmí na páčky působit žádná nežádoucí tlačná síla ložiska.Proto ta stále zdůrazňovaná vůle,která počítá s opotřebením lamely, kdy vůle mezi ložiskem se bude stále zmenšovat.Pokud jste montovali silnější lamelu, dostanete se do problému pana Pavla. POPSÁNO V ODKAZU ZE DNE 10.2.2007 Výše popsaný způsob platíjen vpřípadě, že páčky spojky mají dostatek místa při seřizování v prostoru ložiska.Jinak se musíte uchýlit ke kompromisu - buď osoustružit lamelu, nebo posunout ložisko. Nevím,za jakým účelem měnil lamelu.Dle mého soudu ještě předčasně.Pokud mu nešly seřídit vyp. páčky spojky, bude chyba někde jinde, která se znásobila po montáží silnější lamely jak sám uvádí - 10 mm.Navíc naznačil,že má provedenou úpravu ložiska z Š1203,což je axiální kuličkové ložisko.Nevím,jak je uchycené. Mám dojem, že tím omezil prostor mezi setrvačníkem a ložiskem, tím se okrad a tím zmenšil rozsah pro seřízení vyp. páček spojky jak uvádím v záhlaví. Má tři možnosti, jak z toho ven. Musí se rozhodnout sám. Osoustružit-ztenčit lamelu s výše uvedenou přesností - ALE NA TRNU, jinak má další problém (je to škoda,protože na takové obložení už by nemusel sahat),UDĚLAT ÚPRAVU-POSUNUTÍ LOŽISKA DOZADU,aby uvolnil prostor pro seřizování, nebo podložit přítlačný třecí kotouč na setrvačníku - to ale nedoporučuji z důvodu jeho vyvážení, nebo kombinovat všechny způsob

Reakce na tento příspěvek

Počet témat: 46 • Počet příspěvků: 174 • Počet registrovaných uživatelů: