Notice: Undefined index: HTTP_REFERER in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/index.php on line 139

Notice: Undefined index: HTTP_REFERER in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/index.php on line 140

Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/db_layer.php on line 31

Notice: Undefined index: user_id in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/index.php on line 259
Index fóra
Motorobot PF 62 - diskusní fórum

Index fóra


Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/db_layer.php on line 31

Odesláno: 13.06.2010 [09:30]

- 4 -


VÝMĚNA OBLOŽENÍ TŘECÍHO KOTOUČE SPOJKY ( LAMELY )


Vždy DŮKLADNĚ třeba prohlédnout demontovanou celou lamelu ! ! Obložení nesmí vykazovat žádné trhliny, zamaštění, popřípadě uvolnění nýtů, nebo i jinak poškozený kotouč kovového kotouče spojky - ( poškození vnitřního drážkování jeho náboje z důvodu předchozího možného NEVYVÁŽENÍ ! !). Objeví-li se taková závada, popřípadě zjistí-li se celkové opotřebení třecího kotouče více než o 1,5 mm proti původní tloušťce ( měřeno přes obložení, je to ještě bezpečná hranice pro nutnou výměnu před možným poškozením třecí plochy setrvačníku a talíře o nýty), než ZAČNE PROKLUZOVAT . K upevnění obložení použijeme VÝHRADNĚ dutých hliníkových, nebo měděných nýtů. Nejdříve ( VELMI ) opatrně odstraníme nýty, nejlépe odvrtáním hlav. Nejdříve střídavě z obou stran prostrčíme nýty, obložení vystředíme a nýtujeme opatrně do kříže. Hlavy nýtů vždy podložíme ocelovou kulatinou upevněnou ve svěráku. Průměr další kulatiny ( pro utažení ) je jen o něco menší, než průměr hlavy nýtů. KAŽDÝ nýt utahujeme tak, že na jeho dřík nasadíme podobnou kulatinu s uprostřed odvrtaným otvorem ( utahovací trn ). Průměr a hloubka otvoru musí být o něco větší než rozměr nýtu. LEHCE naťukáme kladívkem. Takový nýt mírně roztemňujeme kuželovým trnem. Pokud jsme takto upravili veškeré nýty, pak závěrečné tvarování provedeme tvarovacím trnem pro duté nýty s tvarem a rozměrem originálních hlav nýtů. Použijeme ? li měděných nýtů, je nutné je před použitím předem vyžíhat ( v ohni zahřát do červena a rychle zchladit v chladné vodě ). Nýt tak změkne a při nýtování se netrhá. Nýty je třeba dobře utáhnout ? ne však příliš, aby NEPRASKLO OBLOŽENÍ ! ! Třecí kotouč po přenýtování a před montáži musí být podroben oboustrannému čelnímu opracování obložení pomocí trnu na jedno upnutí mezi hroty na soustruhu a současně následně aspoň staticky vyvážený. Nejlépe ještě před sundáním obrobku se soustruhu. Nejsem zastáncem šetření, ani naopak rozhazování. Uvědomte si laskavě, že jste ve hlavní fázi, kdy se rozhoduje o celkové životnosti celého stroje a právě zde není na místě v daném okamžiku šetřit, protože nevyvážená odstředivá síla celého kompletu ( spojka + setrvačník ) si v krátké době vybere svou DAŇ ! ! ! ve formě vytlučení kartrů a zničených ložisek ( i zde platí - pokud NEMYSLÍŠ ? ZAPLATÍŠ ). Je jen na Vás, aby jste si vybrali soustružníka na úrovni, ne takového, pro kterého je výše popsaný způsob obrobení jen zbytečná ztráta času ( např. -viz: !! abI to chlapY jen vjedelY, co udelalY v živote jen náki vYcka a iné jednoduchi dili, a pod.). Promiňte mi mou zde prezentovanou UPŘÍMNOST , ( bohužel je to krutá pravda o gramotnosti a technických znalostech presentovaná některými i na tomto fóru, o kterých se mnozí z Vás mohli taky mnohdy přesvědčit ! ! ). Je pravdou, že lamelu lze obrobit nejdříve z jedné strany při upnutí za její náboj, pak otočit a opracovat zbývající stranu i bez trnu. Takto bohužel může uvažovat jen NEZKUŠENÝ UČEŇ výše zmíněné úrovně, který navíc neví, proč to po něm vůbec požadujete. Takovým způsobem docílíte jen NESTEJNOMĚRNÉ opracování síly obložení kopírující jen případnou házivost a zdeformování ocelového kotouče včetně náboje lamely. Jinými slovy ? NEJHORŠÍ, co by Vás mohlo potkat a to ještě v lepším případě, že se při obrábění nedostanete až na nýty. Na co pak chcete jezdit ??? Lamela se při obrábění musí středit dle osy otáčení budoucí hřídele. Jedině takto lze zachovat přísné parametry čelního házení ( 0,5 mm na maximálním průměru) v úzké štěrbině mezi kotouči. Jinak za provozu bude mlátit do třecích kotoučů ( při nejmenším drhnout a tím pádem špatně vypínat a při řazení rychlostí očesávat zuby v převodovce ) , pokud se za provozu úplně NEROZPADNE ! ! ! Náboj nikdy nemůže chodit s osou otáčení ? PROTO SOUSTRUŽENÍ NA TRNU a MEZI HROTY !!!
Stejně, pokud hodláte trvat na statickém vyvážení, musíte takový trn nechat zhotovit, bez kterého to nejde. Musel bych Vás právem podezřívat z demence, pokud naletíte a necháte se ukecat takto neochotným a nezkušeným soustružníkem, pokud si na jeden zátah ( u jednoho řemeslníka na jednom stroji, při jednom upnutí ) za už nenahraditelných podmínek a možná i za cenu stejných finančních nákladů nenecháte odborně opracovat spojku včetně vyvážení. O samotném vyvažování i v domácích podmínkách možná PŘÍŠTĚ.( v části č. 5).
Mnoho odvahy a štěstí - Ať se dílo podaří přeje - S.J.
solny.josef@seznam.cz


Reakce na tento příspěvek

Počet témat: 46 • Počet příspěvků: 168 • Počet registrovaných uživatelů: