Notice: Undefined index: HTTP_REFERER in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/index.php on line 139

Notice: Undefined index: HTTP_REFERER in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/index.php on line 140

Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/db_layer.php on line 31

Notice: Undefined index: user_id in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/index.php on line 259
Index fóra
Motorobot PF 62 - diskusní fórum

Index fóra


Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/db_layer.php on line 31

Odesláno: 24.05.2010 [11:17]

- 2 -

Spojka je spojovacím článkem mezi motorem a převodovkou převádějící jeho hnací sílu na hnací kola. Jinými slovy obstarává, ( třeba jen krátkodobě ) spojení, nebo odpojení klikového hřídele otáčejícího se motoru s převodovkou na hnací kola, umožňuje dočasné vyřazení motoru ze záběru třeba jen pro snadnou změnu převodových stupňů. Pozvolné zařazování motoru do záběru je žádoucí i pro dosažení plynulého rozjezdu a plynulé přeřazování jednotlivých převodových stupňů tak, aby nedocházelo ke škodlivým rázům ( tak k případnému očesávání zubů ) v celém převodovém ústrojí. Plynulý rozjezd se umožňuje účelovým prokluzováním spojky na počátku záběru motoru, jehož otáčky jsou z počátku poměrně vysoké, vzhledem k výkonu potřebnému pro uvedení stroje do pohybu. Těmto účelům plně vyhovuje osvědčená a dosud nepřekonaná ve své spolehlivosti a jednoduchosti čelní suchá - TŘECÍ ? ( LAMELOVÁ ) spojka, v provozu spolehlivá ( minimální údržba ), schopná po pečlivém seřízení na malé ploše převést velký kroutící moment. Proto se používá dodnes u automobilů a jiných současných strojů. Každá suchá třecí spojka má tři základní části: 1, TŘECÍ ÚSTROJÍ = třecí plocha setrvačníku a lamela s třecím obložením. 2, PŘÍTLAČNÉ ÚSTROJÍ = přítlačný kotouč s přítlačnými pružinami. 3, VYPÍNACÍ ÚSTROJÍ = ( v případě PF ) pákovým převodem na tlačné ložisko za pomocí bowdenu a ruční páky.

ČINNOST a princip SPOJKY.

Hnací část spojky tvoří setrvačník a přítlačný kotouč ( talíř ). Obě tyto části jsou po obvodě štítu a setrvačníku spojeny svorníky v jeden celek., který je pevně spojen s koncem klikového hřídele motoru. Mezi nimi ( na sobě nezávisle !! ) je za provozu stisknutá přítlačnými pružinami HNANÁ část spojky ? LAMELA, která přejímá točivý pohyb motoru přes převodovku na pojezdová kola. Z toho by mělo být každému logicky jasné, že čím větší je tlak přítlačných pružin, tím větší sílu spojka přenese a naopak. Její točivý pohyb díky svému nezávislému uložení vůči setrvačníku na předlohové drážkované hřídeli je dále přenášen do vlastní převodovky. Lamela musí mít možnost volného pohybu na drážkované hřídeli ve směru jízdy ( tam i zpět !! ). Spojka se ovládá v našem případě ( není podmínkou ) ruční páčkou na klečích. Pokud tahem páčky překonáme sílu přítlačných pružin, tyto uvolní hnaný kotouč ( lamelu ) a tím se přeruší hnací síla motoru do převodovky ( utvoří se mezera mezi setrvačníkem, třecím talířem a třecím kotoučem ? lamelou ) a tím pádem i na hnací kola.
Tato mezera není velká (cca 1 mm- dle seřízení ).Pokud NOVÁ lamela hází ( není přetočená ) pak drhne a nevypíná, proto zákonitě dojde k poškození zubů převodovky i samotné lamely ? obložení praskne ! ! Říkáme, že spojka je vypnutá ( je mimo provoz ). Uvolní- li se ovládací páčka do původní polohy, přítlačné pružiny svým tlakem obnoví spojení mezi hnací a hnanou části spojky ( spojka je opět v záběru ). Je to maximálně šetrná činnost potřebná při rozjezdu, zastavování a příležitostném zasouvání převodových stupňů. Je to velmi jednoduché, přesto věnujte tomuto tématu velkou pozornost, protože oč je tato spojka jednoduchá, o to víc je zákeřnější v provozu . V maximální míře ovlivní celkovou životnost CELÉ PF ( byť i po celkové prodělané GO motoru, nebo převodovky ). Je přece rozdíl, zda vše děláte pro výdrž celé své generace, nebo jen pro jednu sezonu do lesa a ještě se bezpečně nevrátíte domů. Pro ty, kteří tak zvládli samotný princip jednoduché třecí spojky, budou navždy ušetření od počítání zubů v převodovce, kvílivých zvuků a bude to pro ně jen brnkačka. Pokud se Vám takto podaří při závěrečném seřízení najít bod ? G ? SPOJKY, tak dám hlavu na to, že spojku už nebudete seřizovat po celou dobu životnosti lamely, samozřejmě za dodržení desatera pro spojku, které uveřejním v závěru tohoto pojednání. Do té doby více příště při ROZEBÍRÁNÍ SPOJKY, výměně obložení třecího kotouče ( lamely ), zpětné montáži a konečném seřízení spojky.
Ať se dílo podaří, mnoho úspěchů a krásných dnů přeje - S.J.
solny.josef@seznam.cz

Reakce na tento příspěvek

Počet témat: 46 • Počet příspěvků: 169 • Počet registrovaných uživatelů: