Notice: Undefined index: HTTP_REFERER in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/index.php on line 139

Notice: Undefined index: HTTP_REFERER in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/index.php on line 140

Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/db_layer.php on line 31

Notice: Undefined index: user_id in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/index.php on line 259
Index fóra
Motorobot PF 62 - diskusní fórum

Index fóra


Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /3w/wz.cz/p/pf62/forum/db_layer.php on line 31

Odesláno: 14.03.2010 [09:52]

-1- D.

ÚPRAVY ZAPALOVÁNÍ MOTORU PF ? 61. -62 PRO ULEHČENÍ ZIMNÍCH STARTŮ.

Vážení přátelé. Jistě mnozí z Vás mi dáte za pravdu, s jakými problémy jste se setkávali, když jste chtěli rozpohybovat vaše miláčky z nevytápěných stojánek do mrazu, které nám připravila letošní zima. Není to neomezené pravidlo, ale malou možnost ( už po létech vyzkoušenou některým nabízím inspiraci s možnou aplikací i na vaše pomocníky ). Mnozí dříve narození si pamatují buldozery k nám dovážené z býv. Sovětského svazu. Mívaly velkoobjemové vznětové motory, které nebylo lehké nastartovat, zvlášť za jejich krutých sibiřských mrazů. Protože startování pomocí akumulátorů z kapacitních i udržovacích možností to nebylo možné, používalo se v terénu a používají ho tam dodnes k roztáčení Stalinců malého benzinového dvoutaktního motoru s upravenou cívkou zapalování na stejné bázi, jako je možné použít i u našich PF. Tuším, že i jeho vývoj probíhal na našem území. Aby i za tak těžkých podmínek naskočil, bylo použito v okruhu zapalování tzv. odlehčené cívky. Jako voják jsem se s tím osobně setkal a opravdu s tím nebyly problémy, jen se doléval benzin. Později jsme se mohli s takovou cívkou setkat na Zillech, k nám dovážených Volhách nebo i na některých Moskvičích. Naši Škodovce to bylo minulým režimem umožněno využívat teprve u řady Š-105, Š120 ?a využívá se toho dodnes. Na technické veřejnosti se dodnes mluví o indukční cívce s PŘEDŘADNÝM ODPOREM a je ještě běžně k dostání. Princip spočívá v tom, že cívka i když byla konstrukčně navržená teoreticky na příklad na 8 V s patřičným odporem přiřazeným v sérii vinutí cívky byla však v provozu používaná jen na 6 V. Při startu byl tento odpor automaticky vyřazován ( přemostěním pomocí vypínače ) z činnosti, tím stačilo k napájení cívky jen cca 4 Voltů za vysokého nárůstu kvality jiskry na svíčce z důvodu malého odporu vinutí. Tak např. u starých škodovek je cívka stavěna na jmenovité napětí 14 V. Za provozu však normálně pracuje na napětí 12 V s ohledem na alternátor a autobaterií ( proto mluvíme o 12. Voltové cívce). Při startu, kdy předřadný odpor je vyřazený z činnosti pracuje jen při napětí cca 8 Voltů, a to za lepších parametrů kvality jiskry. Pak se následně automaticky přepíná na provozní napětí ? 12 V. To samé se děje i u 6 Voltových cívek s předřadným odporem. Také i Favorit z důvodů elektronických součástek startuje jen při pouhých 3 Voltech. Proč toho nevyužít aspoň v zimě u Vašich strojů. Doufám, že nemusím zdůrazňovat, že motor musí být předem seřízen na zimní provoz ( bohatší směs, předstih, teplá svíčka a pod.). Příště v této teorii možno pokračovat. Zdraví S.J.
solny.josef@seznam.cz

Reakce na tento příspěvek

Počet témat: 46 • Počet příspěvků: 168 • Počet registrovaných uživatelů: